Bij een prikkelbare darm heb je de ene dag diarree en dan weer obstipatie. Bij een prikkelbare darm zijn deze klachten aan de orde van de dag.

Krijg je prikkelbare darm onder controle met deze tips

Wist je dat je darm  aan de basis van je gezondheid ligt? Hij wordt ook wel het tweede brein genoemd. In de darm wordt het grootste gedeelte van serotonine gemaakt. Denk maar eens aan de situatie dat je zenuwachtig bent. Grote kans dat je vaker naar het toilet moet of juist last krijgt van obstipatie.De hersenen luisteren naar de darmen en je darmen reageren onmiddellijk op stresssignalen uit de hersenen. Hieronder tips voor gezonde darmen!

Acupunctuur punt wat je kunt masseren bij een prikkelbare darm.

In de traditonele Chinese geneeskunde wordt de dikke darm gezien als het orgaan wat de passage en uitscheiding van verteerd voedsel controleert. Eigenlijk bijna hetzelfde als in de Westerse geneeskunde. Emotioneel gezien heeft de dikke darm te maken met ons vermogen om “te laten gaan, zodat we niet in het verleden blijven leven. De dikke darm laat de dingen los die niet werkelijk belangrijk zijn in het leven, het eerste stadium van loslaten. Negatieve gedachten verstoort de werking van de darm. Ook verdriet is een emotie die de dikke darm verstoort. De dikke darm meridiaan is een arm meridiaan dus gemakkelijk zelf te masseren. Het dikke darm 4 punt kan je als volgt vinden: houdt de duim en de wijsvinger tegen elkaar, er ontstaat dan een klein bolletje. Als je op het hoogste punt drukt (tegen het bot aan) dan zit je op dikke darm 4. Het punt bevindt zich zowel op de linker- als op de rechterhand. Dit punt is vaak gevoelig dus belangrijk om dagelijks te masseren. Oefen een stevige druk erop uit gedurende 30 seconden. Let ook op bij het gebruik van kruiden. Sommige kruiden zoals paprika- of chilipoeder kunnen een prikkelbare darm activeren. Andere kruiden hebben juist een gunstig effect op een prikkelbare darm. Denk bijvoorbeeld aan gember en kurkuma. Van verse gember kan je thee zetten en kurkuma (geelwortel) kan door heel veel gerechten.

 

Probeer stress te verminderen bij een prikkelbare darm

Eigenlijk reageren onze stresssystemen nog precies hetzelfde als in het stenen tijdperk. En soms is dat best jammer, maar als je vroeger moest  vluchten voor een tijger, dan was het wel handig dat alle energie die daarvoor nodig was naar je benen ging en niet naar de spijsvertering. Dat was even minder belangrijk. Tegenwoordig hoeven we niet meer te vluchten voor tijgers, maar nu wordt de stress niet veroorzaakt door een tijger, maar maken we ons bijvoorbeeld zorgen over onze gezondheid, onze partner, onze hypotheek onze kinderen en ga zo maar door. Bij een prikkelbare darm is het eerste wat je moet doen je stress aanpakken, zowel geestelijk als lichamelijk.We kunnen onszelf namelijk mentaal flink op de kop zitten, probeer maar eens een dag op te letten wat voor gedachten er allemaal door je hoofd vliegen. Je staat versteld wat je je zelf soms in gedachten aan kan doen. Ik kan dit vast niet, het is mijn schuld, ze vinden me vast niet leuk en ga zo maar door. (Of beter nog ga er niet mee door) Al deze negatieve gedachten zorgen voor een chemische reactie. Om stress te verminderen is het goed je eigen overtuigingen onder de loep te nemen. Een goede manier daarvoor is het stellen van positieve en bekrachtigende vragen. Bijvoorbeeld: hoe belangrijk is dit voorval over 1 jaar, 5 jaar, 10 jaar? Kan ik iets aan de situatie veranderen? Zo ja, doe het, Nee/ laat het los. Is het waar dat ik….vul maar in. Hoe zou ik me voelen als dit niet waar was? Waar ben ik trots op vandaag? Wat is het grappige van deze situatie?Wie houdt er allemaal van mij? Waar ben ik dankbaar voor? Door jezelf deze vragen te stellen krijg je automatisch een ander gevoel met een andere hormonale respons. Die adrenaline kun je namelijk beter bewaren als er echt gevaar is, of als je op de toppen van je kunnen moet presteren bij bijvoorbeeld een belangrijke presentatie.

Prikkelbare darm? Ga Bewegen

Bewegen is wel 1 van de beste manieren om even te ontsnappen aan je brein wat maar ideeën en gedachten blijft spuien. Door met je lijf bezig te zijn maak je meer contact met de aarde en ga je meer uit je hoofd. Stamp desnoods eens een aantal keren flink op de grond. Bewegen helpt bij de afbraak van stresshormonen. Elke dag een half uur lopen of fietsen na de maaltijd is een goed begin en verbetert de vertering. Pak eens de trap in plaats van de lift of stap een halte eerder uit de bus.

Wil je nog meer weten wat je kunt doen bij een prikkelbare darm, kijk dan eens op mijn blog “Wat poep je kan vertellen”

Pin It on Pinterest

Share This